همیشه سعی در خلاقیت داشته باشیم…
موضوع: "ايده فرهنگي"
يکي از هنرهايي که ميتواند در تربيت کودک سهم بسزايي داشته باشد نقاشي است. نقاشي کردن فعاليتي تقريباً غريزي است که در رشد هوشي و ذهني کودکان و نوجوانان بسيار مؤثر است.
در مجموع، هنر نقاشي با توجه به زبان تصويري و تجسمي خود، کاراييهاي بسياري در امر تعليم و تربيت دارد که برخي از آنها بدين شرح است:
الف) کودک از طريق فعاليت نقاشي به شناخت خود و جهان نائل ميشود.
ب) کشيدن نقاشي منجر به پرورش تخيل کودک ميشود.
ج) از ديگر ويژگيهاي نقاشي، قابليت آن در انتقال دانشهاي کودک است.
د) ايجاد سرگرمي سالم و لذت بخشيدن به کودک از ديگر آثار اين هنر است.
ه) شناخت محيط و فضاي زندگي از ديگر کارکردهاي مهم نقاشي است که كودك آن را به دست ميآورد.
يكي از برنامه هاي بعثه مقام معظم رهبري در هتل هاي مكه و مدينه برقراري ايستگاه نقاشي براي كودكان و نوجوانان زائر هست
با توجه به تجربه كمي كه دارم خواستم نكاتي رو كه به ذهن كم توانم در خصوص برگزاري هرچه بهتر اين برنامه دارم رو خدمت دوستان و همكاران فرهنگي عرض كنم :
۱- اول از همه توجه داشته باشيم كه اهميت اين كار چقدر زياد است .نكته مهم در همه امور فرهنگي و تربيتي اين است كه بدانيم كسي مخاطب ماست كه فقط يك كودك نيست ، “اشرف مخلوقات است “با تك تك كودكان از هر طايفه و قوم و زبان و با هر استعداد و توانمندي كه دارند بايد اينطور برخورد كنيد كه تك تك آنها اشرف مخلوقات و بهترين و پاك ترين و معصوم ترين زائران خانه خدا و حرم نبوي اند .تفاوت بين بچه ها قائل نشويد .
۲-امكانات و ابزارهاي برگزاري ايستگاهها نسبتا خوب است اما كافي نيست.يك انتقاد خيلي جدي هم سالهاست براي هديه هاي ايستگاههاي نقاشي مطرح است كه الان جاي بيان آن نيست .بايد بتوانيد به نحو احسن و بسته به شرايط از همين امكانات بهترين استفاده رو بكنيد.امانت دادن مداد رنگي ها براي بردن به اتاق هاي هتل بايد بسته به تعداد مخاطبين كودك و نوجوان مراجعه كننده و امكاناتتان مناسبت داشته باشد .حقير خودم معمولا از بازار ايران تعدادي جعبه مداد رنگي با كيفيت خوب و ارزان تهيه ميكنم و در هتل براي امانت دادن ميگذارم و امكانات بعثه رو معمولا براي استفاده در محل ايستگاه نقاشي ميگذارم .
۳- در استفاده از امكانات ايستگاه ميتوانيد به شكل هنر مندانه اي روحيه كار جمعي را تقويت كنيد .در كودكان حس مالكيت شخصي خيلي زياد استدر عين حال روح پاك كودك كار جمعي و گروهي را هم دوست دارد و هنوز خيلي از مشكلات اخلاقي مثل كبر و حسد و … در كودك ظهور آنچناني ندارد لذا ميشود با روش هاي تربيتي مناسب وبرنامه ريزي مناسب آنها را از سن كودكي با فرهنگ هايي نظير “كار گروهي ” ” فداكاري ” و … آشنا كرد .يكي از مشكلات فرهنگي ملت ما مساله كار گروهي است از همين بازي هاي كودكانه ميتوان براي رفع اين معضل فرهنگي استفاده كرد .
حتي ميتوان مسابقه نقاشي گروهي يا ساخت روزنامه ديواري گروهي بين بچه ها برگزار كرد .
۴- ابتكار جالب يكي از همكاران روحاني در زمينه ايستگاه كودكان ، برگزاري مسابقه روزنامه ديواري خانوادگي بوده .به اين ترتيب كه مقوا و امكانات به خانواده هاي زائر امانت داده شود و خانواده ها با مشاركت كودكانشان روزنامه ديواري تهيه ميكنند و در فضاي مناسبي در هتل به نمايش ميگذارند .اين طرح مزاياي زيادي از جمله ايجاد محبت و روحيه تعاون در خانواده ، ايجاد فرصت تفكر و برنامه ريزي مشاركتي در خانواده براي انجام كار مشخص و انتقال مفاهيم فرهنگي و معرفتي توسط والدين به كودك و … دارد و از طرفي هم از اتلاف وقت زائران در مدت حضورشان در هتل جلوگيري ميكند
۵- برگزاري مسابقات نقاشي بصورت موضوعي ، مسابقات نقاشي يا رنگ آميزي گروهي ، نقاشي از صحنه هاي خاص سفر ، نقاشي با موضوع كادر اجرايي ثابت هتل ، نقاشي با موضوع حديث (مثلا يك حديث در خصوص نيكوكاري به نوجوان بدهيم تا حفظ كند و در مورد اين حديث نقاشي بكشد )- نقاشي با موضوع احكام (مثلا درباره نماز ،يا درمورد روزه )
يك تجربه حقير در اين خصوص اين بود كه در ماه مبارك رمضان موضوع مسابقه نقاشي بچه ها رو سفره افطار گذاشته بوديم و بچه ها از اقوام مختلف در هتل نقاشي هاي متفاوتي كشيده بودن وقتي كه از بچه ها ميخواستيم كه نقاشي هاشون رو توضيح بدن خيلي جالب بود كه فرهنگ ها و اداب مختلف رو ميشد تو توضيحاتشون ديد و اين موضوع حتي براي والدين اونها هم جذاب بود .اينكه مثلا در فلان شهر ، غذا يا حلوا يا شربت هاي خاصي در سفره افطار ميگذارند خودش نوعي تقويت فرهنگ قومي و ملي بچه ها هم محسوب ميشه
۶-هر كس نقاشي كشيد زود بهش جايزه نديد ، اجازه بدين در باره نقاشيش براتون صحبت كنه و تخيلات خودش رو در مورد نقاشي كه كشيده بيان كنه ، يكي از كاربردهاي مهم نقاشي پرورش تخيلات كودك است .
ميشه حتي از او بخواين و تشويقش كنيد كه با حضور خانوادش تو مراسم خاصي مثلا جشن يا مراسم دعا حاضر بشه و بعد از مراسم در مورد نقاشيش پشت ميكروفون توضيح بده و جايزه نقاشيشو بهش بدين . تشويق هميشه جايزه دادن نيست ارزش و لذت شخصيت پيدا كردن در يك جمع براي كودك بياد ماندني تر و تاثير گذار تر است .
۷-در كنار ايستگاه نقاشي بايد كار فرهنگي انجام دهيد - يكي از همكاران خلاق از شهر قم ، تعريف ميكرد كه مطالب و محتواهاي مناسبي مثل احكام مورد نياز نوجوانان را از ايران آماده كرده بود و با خود برده بود ، هر كدام از بچه ها كه براي تحويل نقاشي اش مي آمدند يك مطلب جديد هم با زيان كودك يا نوجوان به او آموزش ميداد و يك سئوال هم مي پرسيد كه اگر جوابش رو بلد بود همون موقع يك جايزه به او ميداده و اگه بلد نبوده از او ميخواسته كه بره از پدر مادرش بپرسه و سري بعد جوابش رو بگه تا جايزش رو بگيره .مثلا در مورد اينكه تيمم چي هست ؟ چجور وضو ميگيرن ؟ چطوري قنوت ميخونن ؟ ذكر ركوع و سجود چي هست ؟ و … لين مساله حتي خود خانواده ها رو هم تشويق ميكرد كه برن احكام يا مسائلي رو كه بلد نيستند از روحاني كاروان يا شخص عالم ديگه بپرسند .
۸- ميتونيد يك شيشه يا تابلو وايت برد توي لابي هتل بگذاريد و مسابقه نقاشي با ماژيك روي وايت برد يا شيشه برگزار كنيد .اين مسابقه خيلي جذابيت داره …حتي براي بزرگتر ها …
۹- بزرگتر ها هم علاقه زيادي به نقاشي دارند ميتوانيد براي زائران بزرگسال هم مسابقه نقاشي يا كاريكاتور و يا حتي كاريكلماتور برگزار كنيد .مثلا كاريكاتور از كادر ثابت اجرايي هتل .اين كاريكاتور ها ميتواند به شناخت و رفع مشكلات در برنامه هاي رفاهي و خدماتي حج و زيارت خيلي مفيد باشد .نكته مهم و ظرافتي كه بايد به خرج داد اين است كه اين مسابقات ظرفيت و جوانب سنجي ميخواهد .بايد مراقب بود كه توهين و جسارتي در اين برنامه ها به كسي نشود و وهن روحانيت و مسائل ديگر اعتقادي و مذهبي پيش نيايد.
یک طرح فرهنگی خانوادگی هم برای سفر عمره و هم برای میهمانی های خانوادگی????
موضوع : مسابقه معارفی
تعدادی سئوالات با جواب کوتاه و یک کلمه ای در موضوعات مختلف مثل : سئوالات قرآنی ، احکام ، تاریخ اسلام ، مهدویت ، شهر شناسی و اطلاعات عمومی و … تهیه و درقالب کارتهای کوچک چاپ شود بنحوی که روی یک کارت سئوال و روی کارت دیگر جواب آن سئوال چاپ شود و سئوال و جواب های با موضوع مشابه در یک بسته بندی قرار گیرد .
سئوالات باید بنحوی طراحی شود که هم نوجوانان و هم والدین آنها بتوانند در بازی شرکت کنند یعنی هم سئوالات ساده و هم سئوالات کمی سخت تر در هر مجموعه قرار داده شود .
در برنامه هایی مثل دعای کمیل و دعای ندبه و یا برنامه های جشن و مراسمات میتوانید کودکان و نوجوانانی را که در ایستگاه نقاشی شرکت میکنند تشویق کرد تا به همراه خانواده هایشان در مراسم شرکت کنند و به آنها بگوییم که بعد از مراسم دعا یا جشن یا برنامه انس و معرفت مسابقه خانوادگی برگزار میشود .
بعد از اتمام مراسم و یا اگر مراسم جشن و مراسم عمومی است در بین مراسم خانواده های نوجوانان را دور هم جمع میکنید و از هر خانواده میخواهید که به همراه فرزندشان دور یک میز یه بصورت حلقه در نمازخانه بنشینند ودر اختیار هر خانواده یک بسته کارت مسابقه قرار میدهید و از آنها میخواهید که کارتها را خوب به هم بزنند و بعد به پشت روی زمین بگذارند بنحوی که متن سئوال و جواب ها پیدا نباشد .
سپس همزمان با هم همه خانواده ها شروع کنند و کارتهای سئوال و جواب را پیدا کرده و روی هم قرار دهند . هر خانواده ای که زودتر بتواند سئوال و جواب ها را پیدا کرده و روی هم قرار دهد یا تعداد بیشتری از سئوال و جواب ها را پیدا کند برنده مسابقه است .
یک کورنو متر توسط مجری مسابقه باید زمان مسابقه را کنترل کند و بازه زمانی مشخصی برای یافتن کارتها قرار داده شود که با پایان آن زمان مهلت همه خانواده ها تمام شود .میتوانید به جای کورنومتر فایل صوتی مناسبی با زمان مشخص پخش شود که شروع و پایان مسابقه را تعیین کند تا به هیجان نیز مسابقه بیفزاید
از خانواده های که اول تا سوم میشوند بخواهید که سئوالات را با سرعت بخوانند و جواب آنرا هم قرائت کنند و اگر جواب اشتباه به سئوالات نسبت داده باشند از امتیاز آنها کم کنید تا برنده نهایی مشخص شود و ضمنا همه خانواده ها هم با سئوالات و جوابهای دیگر گروهها آشنا شوند و یک مجموعه وسیعتری از سئوال و جواب را آشنا شده باشند .
ظرافت ها و نکات مهم :
سئوالات باید بنحوی انتخاب شود که برای سنین نوجوان مناسب باشد
در بین سئوالات ممکن است برخی سئوال و جواب ها را حتی والدین نوجوان هم ندانند ، همین مساله باعث میشود تا خانوادگی به دنبال جواب سوالات بروند و از روحانی کاروان یا مسئول فرهنگی در خصوص آن سئوالات تحقیق کنند . این نکته را در شروع مسابقه به خانواده ها تذکر دهید تا تشویق به پرسیدن شوند
سئوالات بنحوی طرح شود که با مسائل سفر عمره و یا مناسبت ها و موضوعات مورد ابتلای خانواده ها مرتبط باشد تا تاثیر بیشتری داشته باشد مثلا سئوالات مسابقات موضوع احکام عمره ، تاریخ اسلام یا مدینه شناسی یا مکه شناسی انتخاب شود و از مسائلی که معمولا در زیارت های دوره توسط روحانیون مطرح میشود بخصوص در این کارتها استفاده کنید تا ضمن مرور مطالب مطرح شده توسط روحانیون حس بهتری برای زائران داشته باشند
در هر بسته کارت تعداد حداقل 20 سئوال و 20 جواب یعنی 40 کارت قرار داده شود .تعداد کارتها در موضوعات مختلف باید یکسان باشد .
این مسابقات را میتوان در میهمانی های خانوادگی هم بین خانواد ها برگزار کرد و بدین ترتیب نوجوانان را با معارف ناب اسلامی آشنا نمود
در حین برگزاری مسابقه توسط مجری مسابقه با پخش تواشیح و یا تشویق شرکت کنندگان در مراسم هیجان برای شرکت کنندگان در مسابقه ایجاد نمود
مجری مسابقه میتواند در مورد برخی سئوالات خاص توضیحات کوتاه ارائه کند و یا از شرکت کنندگان در مسابقه بخواهد توضیحات بیشتری در خصوص موضوع آن سئوال بدهند . مثلا اگر یک سئوال با موضوع مسجد قبا در بین سئوالات یک گروه باشد یعنی جواب سئوال مسجد قبا باشد از شرکت کنندگان مسابقه بخواهد توضیحاتی که روحانی کاروان در خصوص مسجد قبا گفته است را برای سایر خانواده ها بصورت خلاصه تکرار کند . یا خود مجری توضیحات بیشتری در این خصوص بدهد .
مهم است که هدایای مناسبی به خانواده یا خانواده های برنده مسابقه اهدا کنید .مهم قیمت و ارزش مالی هدیه نیست بلکه هدیه یا هدایا باید برای همه اعضا خانواده جذابیت داشته باشد .حتی اگر به والدین چیزی نمیتوانید بدهید به فرزند خانواده هدیه خوبی بدهید .
مجری برنامه خانواده ها را در حین برگزاری مسابقه تشویق کند که در بازگشت از سفر فرزندانشان را برای شرکت در برنامه های فرهنگی و اسلامی نظیر آموزش قرآن و معارف اسلامی به مساجد و کانون های فرهنگی شهر خود ببرند و از این امر مهم غافل نشوند و همراه با تامین رفاه مادی به تربیت اسلامی و آموزش معارف اسلامی به نوجوانان خود اهمیت بدهند .
خودتان نیز میتوانید ابتکاراتی در اجرای مسابقه اجرا کنید .
مزیت ها و محاسن این طرح :
نوجوان با خانواده اش در یک مسابقه شرکت میکند و طعم همکاری و همیاری با خانواده را میچشد
نوجوانان و خانواده هایشان با اهمیت و ضرورت مطالعه بیشتر در موضوعات معارفی آشنا شده و به مطالعه و دقت بیشتر در این مسائل تشویق میشوند
با توجه به اینکه برخی سئوالات تخصصی ترطرح شده اند و ممکن است شرکت کنندگان جواب سئوالات را نیابند تشویق به پرسیدن و یافتن پاسخ سئوالات میشوند
فرصتی برای بیان معارف اسلامی در این مسابقات برای کودکان و نوجوانان بیان میشود
انس و الفت بین خانواده ها با رقابت های سازنده و اسلامی بیشتر میشود.حضور در چنین محافل معرفتی خانواده ها را به هم نزدیکتر میکند و از آفت های جمع های خانوادگی مثل غیبت و … هم حفظ میکند
حضور در چنین برنامه های باعث می شود تا خانواده ها هم با مسئول فرهنگی ارتباط پیدا کنند و آنها هم در اجرای برنامه فرهنگی برای نوجوانان خود سهیم شوند .
بسم الله الرحمن الرحیم
ايده فرهنگي براي سفر راهيان نور
اشاره : ایرادی که اکثر کارای فعالین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دارن اینه که با هم ارتباط ندارن. چند ده هزار پایگاه فرهنگی که به مثابه ی چند ده هزار سنگر بدون هیچ گونه بی سیم و وسایل ارتباطی هستن.
۱) برای هر اتوبوس یک نفر را به عنوان مسئول فرهنگی انتخاب کنید تا اهداف فرهنگی شما را در آن اتوبوس دنبال و محقق کند
۲) ببخشید یک لحظه: این طرح خیلی ساده است . مثلاً ۲۰ پوستر در سایزA1 یا A2 طراحی می شود و روی درب ورودی مسجد دانشگاه (یا هر مکان استراتژیک و تابلوی دیگر!) نصب میشود.
هر روز یک پوستر، از ۲۰ روز مانده به اردو. اگر عنوان ببخشید یک لحظه بزرگ و متن مورد نظر کوچک و کوتاه باشد و طراحیِ طرح هم شکیل و زیبا، اکثر افراد نسبت به مطالعهی پوستر رغبت نشان میدهند؛ خصوصاً وقتی ببینند هر روز یک پوستر جدید نصب شده است.
۳) نام اتوبوسها: روی هر اتوبوس برگه ای A3 نصب میشود که نام اتوبوس روی آن نوشته شده است. میتوانید نام اتوبوسها را از کلام و پیام بزرگان یا شهدا یا امام و رهبری انتخاب کنید و زیر نام اتوبوس آن پیام را هم بیاورید . این کار باعث می شود آن پیام حداقل در ذهن اعضای آن اتوبوس حک شود
۴) کتابخانه سیار: با خودتان تعدادی کتاب جالب و از قبل تعیین شده ببرید . داخل اتوبوس احتمالاً خیلی ها از سر بیکاری هم که شده حاضر به مطالعه می شوند! مسئول فرهنگی هر اتوبوس می تواند بازار گرمی کند و برای هر کدام از کتابها شرح و توضیح و تعریفی کند تا افراد علاقه مند شوند به مطالعهی آن کتابها . به عنوان مثال کتابهای آقای عاکف (انتشارات ملک اعظم ) و سری کتابهای دانشجویی (امام موسی صدر ، سید محمد حسینی بهشتی ، دانشجو باید سیب زمین نباشد ، یک دسته گل محمدی ،سید مجتبی نواب صفوی ، مرتضی مطهری ، آخوند باید روحانی باشد ، فصلی نو ، یک دختر جلف ، یسد مرتضی آوینی و ….) کتابهای مناسبی برای مطالعه در اتوبوسند . پیشنهاد میشود حد الامکان از بردن کتابهای تحلیلی و خسته کننده پرهیز شود و بیشتر از کتابهای مرتبط با فضا و کوتاه و جذاب استفاده شود
۵) تهیه سی دی فرهنگی برای هدیه: به شرکت کنندگان در اردو همان ابتدای کار یک سی دی هدیه بدهید . این سی دی می تواند مثلاً حاوی مستند جالب ظهور باشد(“کتاب آفتاب” این مستند را بصورت اینترنتی می فروشد و نکته جالب آن که این مستند قابل کپی کردن است) یا مجموعه ای از کلیپ های موبایل که به دقت انتخاب شده است. این سی دی را می توان حتی به تعداد بسیار زیاد کپی کرد و در نواحی مورد بازدید، بین زائران کاروانهای دیگر هم توزیع کرد تا رسالت توزیع محصولات جبهه فرهنگی کاملتر انجام شود. هر چه باشد به قول آقا عرصه فرهنگی عرصه جهاد است!
۶) مسابقه کلیپ موبایل از اردو : با وجود روایتهای فروانی که هر ساله در مناطق جنگی میشود، اگر در فضای اینترنت به دنبال چند روایت جدید و جالب باشید سخت به دست میآید. دلیلش هم آن است که کسی در خلال اردو به فکر فیلم برداری و تیهه فیلم و کلیپ و این مدل کارهای مهم نیست. مسابقه بذارید تا همه به ضبط روایت گری ها و صحنه های ناب اردو تشویق شوند، شاید از بین این کارها، کلیپ های جالبی ایجاد شود و سپس به فضای اینترنت و سایر عرصه ها هم کشیده شود.
۷) مسابقه عکس: این مسابقه هم مثل مسابقه کلیپ روایتگری تاثیر مثبتی خواهد داشت در مستند سازی این اتفاق عظیم فرهنگی کشور .
۸) مسابقات ادبی: مثل مسابقه داستانک یا شعر یا قطعهی ادبی، خاطره نویسی و … یا مسابقه ای تحت عنوان بهترین خاطره ای که افراد ازشهدا شنیده اند . با توجه به شرایط فعلی کشور و ماجرای طرح تخریب مزار های شهدا به بهانه بهسازی ، می توانید برای ایجاد موج و گفتمان سازی، مسابقه ای تحت عنوان “بهترین خاطره من از مزار شهدای شهرمان”برگزار کنید .
۹) کتاب در بسته های فرهنگی: اگر به شرکت کنندگان بسته ای فرهنگی به عنوان هدیه اهدا میکنید (که معمولا در دانشگاه ها این کار می شود) ، حتما در آن کتاب باشد. چندان هم جای نگرانی برای هزینه نیست چون کتابهایی در عرصه دفاع مقدس با قیمت زیر ۱۵۰۰ موجود است که از غنای مناسبی برخوردارند. حتی می توانید از کتابهای بسیار کوچک مثل “ما غیر از خدا هیچ کس را نداریم” استفاده کنید. این کتابچه حاوی پیام قطع نامه امام (ره) است و قیمت اش هم بسیار مناسب است.
۱۰) طرح بحث : قبل از اردو چند موضوع مهم و بحث بر انگیز را انتخاب کنید و روی آنها کمی مطالعه کنید تا بتوانید پیرامون هر کدام از این موضوعات ۵ تا ۱۰ دقیقه در اتوبوس صحبت کنید پس از صحبت شما ، جمع را به شرکت در بحث دعوت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید .
مثلاً من به عنوان مسئول فرهنگی اتوبوس ۱۰ دقیقه در مورد اینکه “چرا به جنوب میرویم؟” صحبت میکنم و بعد نظرات حاضران را جویا می شوم و بدین ترتیب بحث جریان خواهد گرفت. چند موضوع پیشنهادی برای طرح بحث ها : -اثبات ولایت فقیه به زبان ساده – چرا حجاب ؟ -کارآمدی انقلاب اسلامی – تاثیر ات جهانی انقلاب و دفاع مقدس در نهضت بیداری اسلامی –بحثهای روزی مثل ((قیام ملل مسلمان مصر، تونس و…))، ((طرح بهسازی مزار شهدا))، ((تصویب طرح دانشجوی پولی))، و… هم قابل بحث است.
فقط در هر صورت نباید فراموش کرد که چند نفر به مطالعه در این موضوعات مأمور شوند. لینک فایل ورد نمونه ای از این طرح بحث ها انتهای این مطلب موجود است
۱۱) پیامک: قبل از اردو و خصوصا بعد از اردو با ارسال پیامک به شرکت کنندگان می توان بخشی از طرح واجب تداوم را انجام داد. (طرح تداوم به این معنی که پس از اردو هم با افراد شرکت کننده ارتباط داشته باشیم و هر از گاهی خاطرات آن اردو و اهداف و اغراضش تجدید شود.
چنین کاری از دغدغه های مهم بسیاری از فعالین راهیان نور است.) مثلا پیامک هایی تحت نام بارگران. ابتدای پیامک هایی که می فرستید بنویسید بار گران و در ادامه متن مورد نظر . چند متن پیشنهادی در فایل پیامک های بار گران ، پیوست این فایل است. شاید بگویید قبل از اردو که نمی دانیم چه کسانی به اردو می آیند تا به آنان پیامک بزنیم . بله درست است . قبل از اردو میتوانید فقط به کادر اردو که نیاز به استقامت و اخلاص دارند پیامک های انرژی زا و حواس جمع کن بفرستید! و همچنین در خلال اردو ، کادر اردو نیاز مضاعفی به چنین کارهایی دارند.
درضمن، متن پیامک ها میتواند در موضوعات مختلف باشد و اگر در قالب دفاع مقدس محصور نشود بهتر است. پیامک ها می تواند حاوی این داده ها باشد : اطلاع رسانی در مورد برنامه های خوب صدا و سیما (مثلا ساعت پخش و مهمان امشب برنامه راز یا دیروز امروز فردا )، کلام و پیامی از امام خامنه ای و امام خمینی ، وصیت های شهدا ، داستانک ، متن ادبی ، حدیث ، آیات قرآن، اطلاع رسانی در مورد رویداد های فرهنگی در حال رخداد…
۱۲) اهدای یک جزوه به هر شرکت کننده : جزوه ها بخاطر حجم کمتر خود و قابلیت تولیدی بودن(بدین معنی که شما خودتان هم می توانید آن را تولید کنید و در آن هر آنچه را که دغدغه شماست مطرح کنید. این ویژگی را کتابها معمولا ندارند)، ابزار کارآمدی هستند و می توانید به تعداد زیاد جزوه مورد نظرتان را تولید کنید تا در منطقه به سایر کاروانها هم برسانید. لینک فایل نمونه ای از این نوع پیامک ها انتهای مطلب موجود است!
۱۳) فیلم: تعدادی فیلم جالب و قابل پخش (!) را از قبل تهیه کنید تا در اتوبوسها پخش شود.
اگر از قبل به فکر نباشید ممکن است راننده اتوبوس، همان فیلمی را پخش کند که خودش میخواهد (در اردوی پارسال دانشگاه ما در یکی از اتوبوسها فیلم سینمایی خروس جنگی پخش شد!!!)
۱۴) طرح قرآنی : یک طرح برای ارتباط بیشتر افراد با قرآن در تمام طول زندگی و خصوصا در طول اردو ارائه کنید. مثلاً ما سال ۸۸ در بسته های فرهنگی که هدیه می دادیم تفسیر سوره یاسین را هم قرار دادیم و در طول اردو قرار شد که هر روز مثلا دو وعده و هربار دو صفحه از همین سوره یاسین تلاوت شود.
روحانی های کاروان هم موظف شدند که هر روز چند خط از این سوره مبارکه را تفسیر کنند . بهتر است روی یک سوره تاکید شود و از تلاوت جسته و گریخته پرهیز شود تا به نتیجه مناسب برسید . این تلاوت روزی دو بار میتواند در داخل اتوبوسها باشد یا در مناطق . در جلسه توجیهی نسبت به آوردن قرآن جیبی توسط شرکت کنندگان تاکید شود . لینک فایل توضیحی در مورد طرح قرآنی پارسال دانشگاه تربیت معلم انتهای مطلب موجود است
۱۵) اگر اهل برگزاری افتتاحیه و اختتامیه برای اردویتان هستید ، بهتر است نام و قالب و درون مایه برنامه به یادواره یک شهید تغییر یابد . مثلا برنامه یادوراره شهید آوینی. و واقعا هم در این برنامه به صورت ویژه روی آن شهید والا مقام کار شود .
این باعث میشود که مخاطب پس از اتمام برنامه احساس کند که چیزی گیرش آمده و تنها مشتی حرف تکراری و کلیشه ای نشنیده است . این کار باعث می شود نخبه های این جبهه ی عظیم هم بیشتر شناخته شوند. حتی برای خود ما
۱۶) تجربیاتتان را یاداشت کنید تا به هم در سالهای آینده به کار خودتان بیاید و هم به کار دیگرانی که میخواهند راه شما را ادامه دهند.
۱۷) اگر روای و یا روحانی دعوت کرده اید حتما در هنگام هماهنگی موضوعات درخواستی خودتان را مطرح کنید تا روی آن مباحث از قبل کار کنند . بسیار دیده شده که به خاطر عدم تاکید مسئولین اردو ، روای و روحانی بدون آمادگی در اردو شرکت کرده و نتیجه اش هم سخنانِ «از هر دری سخنی» شده است. اگر بتوانید از قبل با راوی های خوبی که در سطح کشوری می شناسید هماهنگی کنید هم خوب است، چون گاهی اوقات راویان منطقه نمی توانند انتظارات ما را برآورده سازند. خیلی از راویان مطرح در ایام راهیان نور در مناطق جنگی به سر می برند اما تنها کاروان هایی که از قبل با ایشان هماهنگ شده اند می توانند استفاده کنند
۱۸) بجای آنکه به مناطق زیادی سر بزنید، در مناطق کمتری، بیشتر بمانید . بسیار شده است که فقط برای آن که به همه مناطق برسیم در هیچ حایی آنطور که باید و شاید تامل نکرده ایم و این مساله شدیداً در رکود اردو موثر است.
۱۹) در برنامه ریز هایتان برای شرکت کنندگان، زمانی را در روز برای فکر و تأمل خالی بگذارید . انتظار نداشته باشید وقتی به شهر رفتند بتوانند در فضای آلوده شهر بخوبی مناطق جنگی فکر کنند و تصمیم بگیرند . باید زمانی باشد تا در آن فضای روحانی ، بتوانند فکر کنند و بر اساس آن فکر تصمیم بگیرند تا هدف نهایی اردو که همانا رسیدن افراد به کمال است، محقق شود
۲۰) ایستگاه بلوتوث: قبل از اردو می توانید تعدادی فایل و کلیپ جالب را تهیه کنید و در طول اردو از طریق بلوتوث به دست زائران و مخاطبان برسانید . مثلا می توانید از روز اول اعلام کنید که هرروز در اردو سخنرانی روز دارید . یعنی هر روز یک سخنرانی ویژه بلوتوث موسوم به “سخنرانی روز” بلوتوث میشود و یا کلیپ هایی که قابلیت بحث داشته باشند.
این کلیپ ها در اتوبوسها توسط مسئولین فرهنگی بلوتوث شود و در زمان مناسب بعد از اینکه به دست همه رسید و مشاهده کردند در مورد موضوع آن بحث شود بین اعضای اردو. البته باید در جلسات توجیهی اردو اجرای این طرح به اطلاع شرکت کنندگان برسد تا با گوشی های آماده در اردو حاضر شوند .
شما هم باید سیم سیار به مقدار کافی همراه داشته باشید تا مشکل ته کشیدن شارژ گوشیهای شرکت کنندگان حل شود . فایل هایی که میخواهید بلوتوث کنید باید دارای حجم بسیار کم باشد . مثلا تمام فایل های mp3 را به amr تبدیل کنید تا حجمش خیلی کمتر شود . تجربه نشان داده که مموری اکثر شرکت کنندگان پر است و شارژشان خالی!
۲۱) کلیپ هایی که در مناطق پخش میشود را در صورت امکان تهیه کنید تا بعد از اردو کمال سو استفاده را از آن بکیند! مثلا کلیپ هایی که در معراج الشهدا یا شلمچه با دهلاویه و یا … پخش شده اند. از آنجایی که افراد این کلیپ ها را در شرایط خاص معنوی و روحی تماشا کرده اند، نسبت به آنها خاطره خوبی خواهند داشت و علاقه مند خواهند بود تا دوباره و چندباره آن ها را ببیند و سالیان سال آن را نگه دارند. (در واقع بر اساس اصول روانشناسی (!) نسبت به آن کلیپ ها شرطی شده اند
۲۲) سرود خوانی: اگر از قبل روی چند سرود حماسی و جذاب کار کنید تا در هر اتوبوس همخوانی کنید کار بسیار جالبی از آب درخواهد آمد. دو سه بار که مثلاً در هر اتوبوس چهار نفر سرودی را همخوانی کردند در دفعات بعد بقیه اعضای اتوبوس هم یاد خواند گرفت و الخ. حتی نیاز نیست از قبل کار کنند . اگر فایل سرود به همراه متن چاپ شده موجود باشد، کافی است تا در اردو این فعالیت جذاب پا بگیرد. اگر این طرح را اجرا کنید احتمالا به این نتیجه خواهید رسید که این طرح از جذاب ترین بخش های اردو خواهد بود
۲۳) عین متن پیام ها و بیانات مهم امام و رهبری را به دست دانشجوها برسانید تا با سرمنشا زلال حقایق انقلاب آشنا شوند و مثل همیشه با واسطه و تحلیل، کلام امام و رهبری بدست شان نرسد. میتوانید در همان بخش جزوه این سیاست را دنبال کنید. مثلا پیام قطع نامه امام یا بیانات آقا در دیدارهای مختلف با دانشجویان یا پیام ۰۶-۰۸-۸۱ آقا به جنبش دانشجویی یا پیام هشت مادهای آقا و …
۲۴) حضور فعال و نزدیک کادر در بین راهیان: برای مسئولین دانشجویی اردو، زیادی کارها توجیهی برای جدا شدن و عدم رابطه نزدیک با شرکت کنندگان نیست. بلکه فضای اردو بستر مناسبی است تا ذهنیت های غلطی را که اغلب در ذهن افراد نسبت به قشر مکتبی جامعه نقش بسته است پاک کنند و بجای ?ن خاطرهای خوش بر جای بگذارند .
۲۵) سنت های رایج و دست و پا گیر را بشکنید: مثلا گاهی دیده می شود مسئولین فرهنگی اصرار دارند که در هر روز نشریه ای توزیع شود در حالی که با توجه به فشردگی برنامه و تراکم کاری مسئولین اردو هیچ الزامی نیست. یا افراط در مداحی و سینه زنی و برنامه های از این دست که خیلی اوقات، همانطور که گفته شد؛ زمانی برای کارهای واجبی مثل تفکر و تامل نمی گذارد.
۲۶) می توانید برخی جملات کوتاه استراتژیک و ناب را روی شیشه های کناری اتوبوس بچسبانید؛ به این ترتیب که هر کلمه از جمله را روی یک برگه A3 چاپ کرده و سپس روی شیشه های کناری اتوبوس بچسبانید، البته در هر سمت فقط یک جمله. با این کار میتوانید ارزشهای و آرمانهای خود را اعلان کنید! مثلاً این جمله مهجور مانده امام: ((ما باید در جنگ اعتقادیمان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه بیندازیم))
۲۷) و چند پیشنهاد مصداقی دیگر:
اگر دهلاویه رفتید حتما از مسئولین آنجا بخواهید که کلیپ شهادت شهید چمران را برای کاروانتان پخش کنند.
یکی از جاهایی که خیلی از کاروانها از وجودش بی خبرند معراج الشهداست (پایگاه شهید محمودوند در اهواز؛ چنین مکانی چندسال قبل در خرمشهر قرار داشت که این انتقال مکان هم خود عاملی شده است که خیلی ها گمان کنند دیگر معراج الشهدا وجود ندارد.) معراج الشهدا جایی است که شهدای پیدا شده در تفحص را، پیش از انتقال به شهرها، به آنجا می برند. تاثیر معراج الشهدا منحصر بفرد است. شاید چیزی جدا از همه اردو. به هیچ وجه از دستش ندهید.
با سلام و عرض ادب خدمت تمامي خواهران فعال در عرصه فرهنگي ?
بنده با توجه به فرمان آتش به اختيار مقام معظم رهبري تصميم گرفته ام ايده هاي فرهنگي را به جهت استفاده شما عزيزان به اشتراك بگذارم ، چرا كه با تقويت نيروي فرهنگي دفاع محكم تري در جنگ نرم خواهيم داشت ان شاءالله.
خواهران گرامي در صورت تمايل ميتوانند ايده هاي خود را از طريق تلگرام براي بنده ارسال نمايند تا به اشتراك گذاشته شود .
٠٩١٨٦٥٣٧٢٢٤الناز اميري
سپاس از توجه شما
ياعلي
آخرین نظرات