انسان در جوانی افکاری به ذهنش میآید که در سن پیری از آن بهره میبرد.
نوشتن تقریر تا پیش از آیتالله العظمی بروجردی نه تنها مرسوم نبود بلکه برخی این کار را نشانهٔ بیسوادی میدانستهاند. پافشاری آیت الله بروجردی بر لزوم تقریرنویسی باعث شد این سنت حسنه به تدریج در حوزههای علمیه شکل گرفته و کتابهای ارزشمندی مانند «نهایةالاصول» و «البدر الزاهر» نیز حاصل تقریرهایی است که در درس این مرجع بزرگ شیعه نوشته شده است.
آیت الله بروجردی در این باره گفته است: «سعی کنید درسها را بنویسید و نظریه و اشکالهای خود را در حاشیه آن بیاورید. در جوانی فکر انسان بازتر و موشکافتر است. انسان در جوانی افکاری به ذهنش میآید که در سن پیری از آن بهره میبرد.»
جدیت و اهتمام این مرجع کمنظیر شیعه به تشویق طلاب و فضلا چنان بود که تقریرهای طلاب را از آنها میگرفت و مطالعه میکرد و علاوه بر تشویق طلاب و فضلایی که درس را به درستی تقریر کرده بودند، مقداری پول هم به عنوان جایزه به آنها پرداخت میکرد.
تلاشهای آیت الله العظمی بروجردی در مدیریت تبلیغ و کادرسازی و تربیت نیروی انسانی کارآمد و قوی را شاید بتوان یکی از پایههای ظهور انقلاب اسلامی برشمرد که علاوه بر جلب اطمینان و اعتقاد قلبی مردم مسلمان ایران به مراجع، روحانیت و علمای دینی، این شخصیتهای تربیتیافته توانستند نقشهای برجستهای در طول انقلاب اسلامی و همچنین پس از انقلاب به عهده بگیرند.
اهتمام جدی آیتالله العظمی بروجردی به تبلیغ دین
علاوه بر گسترش تبلیغ در سرزمین ایران، آیت الله بروجردی حتی اهتمامی بسیار جدی به نشر معارف اسلامی و شیعی در خارج از ایران داشته است و نمایندگانی به نقاط مختلف دنیا از جمله آلمان، انگلستان، امریکا، پاکستان، لبنان و عربستان فرستاده است. علاوه بر این، از سوی ایشان مساجد و مراکز اسلامی تاثیرگذاری در سراسر جهان ساخته شده و همچنان دایر مانده است.
اهتمام جدی به تبلیغ دین را میتوان یکی از جدیترین مؤلفههای هویت طلبگی در سیره آیت الله سیدحسین بروجردی دانست؛ چنانکه در کنار جدیت کمنظیر در توصیه به طلاب و فضلا برای تقریرنویسی و تلاش محض علمی، از تبلیغ دین و ارتباط مستقیم با مردم نیز غافل نشد.
پی نوشت :
- طلاب عزیز توجه کنید ، هدف گم نشود.هدف از حوزه رفتن فقط مرجع شدن و مجتهد شدن نیست.
- “انسان در جوانی افکاری به ذهنش میآید که در سن پیری از آن بهره میبرد.” این توصیه حضرت آقای بروجردی خیلی بر روی حقیر اثر گذاشت
از کودکی به توصیه پدر مرحومم رحمه الله علیه دست به قلم بودم و تمام دفتر چه ها و سر رسید های تقریر های از کودکی تا الان خود را حفظ کرده ام و دور نریخته ام .چندی پیش که برای برنامه ریزی یک طرح فرهنگی دنبال مطلبی بودم ، از برگ زدن و خواندن نوشته های سالهای نوجوانی خود لذت بردم و قدر توصیه پدر را بیش از پیش دانستم .بعضی نکات مهم و کاربردی را در همان جزوه های قدیمی دیدم که الان بکلی آنها را فراموش کرده بودم .
یک پیشنهاد مشخص بخصوص برای آموزش و پرورشی ها :
برگزاری یک کارگاه مهارت های تحصیلی - هر معلم لا اقل ۲۰ دقیقه در طول سال
کلیه دبیران و مربیان آموزش و پرورش میتوانند یک سری دوره های آموزش مهارت های تحصیلی برای دانش آموزان کلاس خود برگزار کنند و یکی از مهارت هایی که خیلی روی آن باید تاکید شود “مهارت یادداشت نویسی و تقریر نویسی “است که حقیقتا جای آن در تحصیلات کلاسیک و غیر حوزوی خالی است .
ایجاد یک فرهنگ مستلزم عزم ، اراده ، تلاش و همکاری جمعی و مردمی است .منتظر نباشیم همه نکات ریز فرهنگی را رهبری به ما اشاره کنند .ایجاد فرهنگ “نوشتن ” یک نیاز ضروری برای همه نوجوان ها و جوان هاست که متاسفانه مغفول مانده است .
آخرین نظرات